گزارش IDC از بازار هدست‌های واقعیت مجازی و افزوده در سه‌ماهه نخست 2022- متا پیشتاز بازار

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 1]

موسسه پژوهشی IDC در روز پنج‌شنبه 30 ژوئن سال جاری میلادی (9 تیر 1401) گزارش خود را از بازار هدست‌های AR و VR در سه‌ماهه نخست 2022 منتشر کرد. بر اساس داده‌های بخش جهانی ردیابی فصلی هدست‌های واقعیت مجازی و افزوده این موسسه، عرضه جهانی هدست‌های VR در نخستین فصل امسال در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 241.6 درصد رشد را تجربه کرده است. گزارش IDC نشان می‌دهد که تداوم تقاضا و تسهیل عرضه سبب ادامه روند رو به رشد این گروه از محصولات شده است؛ هرچند نباید از یاد برد که مشکلات عرضه در فصل نخست 2021 بازار هدست‌های AR و VR را با دشواری مواجه کرده بود و از همین رو مقایسه این دو دوره، نتایج جالبی را به دست می‌دهد.

در این میان، شرکت متا (Meta) با افزایش سهم خود و با تکیه بر هدست محبوب Quest 2 حدود 90 درصد از بازار را در اختیار داشته است و در عین حال، به ارائه محتوای اختصاصی بیشتر و کاستن از هزینه سخت‌افزار ادامه می‌دهد. پس از محصولات این شرکت، هدست Pico محصول ByteDance با سهم بازار 4.5 درصدی قرار گرفته که با وجود حضور گسترده در داخل مرزهای چین، در بسیاری از بازارهای جهانی به ویژه در بخش محصولات تجاری، نیز حاضر است. انتظار می‌رود با گسترش عرضه این هدست در بسیاری کشورهای اروپایی، در کنار مجموعه رو به ‌گسترشی از محتوای مناسب برای مصرف‌کنندگان، مسیر بهبود وضعیت این شرکت در فصل‌های آتی نیز هموار شود. در کنار متا و ByteDance، شرکت‌های HTC ،DPVR و iQIYI نیز با سهم بازاری کمتر از 4 درصد، فهرست پنج تولیدکننده برتر را تشکیل داده‌اند.

Oculus Quest 2

جیتش اوبرانی (Jitesh Ubrani)، مدیر پژوهشی در بخش ردیابی موبایل و دستگاه‌های مصرف‌کننده در این باره می‌گوید: «متا به سرمایه‌گذاری برای توسعه متاورس ادامه می‌دهد، اما استراتژی [این شرکت در زمینه] ارائه سخت‌افزارهای ارزان‌قیمت با سودآوری کمتر در درازمدت پایدار نخواهد بود. خبر خوب آن است که هدست‌های آینده متا که بر بهره‌وری یا productivity تمرکز دارند، به عنوان نقطه شروعی مناسب برای چرخش این کمپانی به استفاده از سخت‌افزارهای با درآمدزایی بیشتر عمل می‌کنند و قیمت‌گذاری بالاتر برای کاربر نهایی را در کل صنعت تسهیل خواهند کرد؛ چرا که متوسط قیمت‌های فروش بالاتر می‌رود و پایداری فناوری بهبود می‌یابد».

پیش‌بینی بازار هدست‌های واقعیت مجازی از سه‌ماهه اول سال 2022 تا سال 2026

مطابق پیش‌بینی IDC، عرضه محصولات واقعیت مجازی در کل سال 2022 رشد بیشتری خواهد داشت و با 26.6 درصد افزایش به 13.9 میلیون دستگاه خواهد رسید. با این حال، سال 2023 مقطع زمانی مهمی برای صنعت VR و همین طور واقعیت افزوده خواهد بود، زیرا نه تنها هدست‌های نسل بعدی متا، پیکو و سونی ارائه می‌شوند، بلکه انتظار می‌رود که هدست‌ اپل به عنوان محصولی در زمینه واقعیت ترکیبی نیز عرضه شود.

از دید رامون یاماس (Ramon Llamas)، مدیر پژوهشی بخش واقعیت افزوده و مجازی موسسه IDC، «سال آینده همه نگاه‌ها به اپل خواهد بود، زیرا این [شرکت] نخستین هدست خود را عرضه خواهد کرد و با آن که تصور عرضه حجم بالای [این محصول] از سوی این شرکت وسوسه‌انگیز به نظر می‌رسد، اما باید به خاطر داشت که این اولین هدست اپل [در حوزه واقعیت افزوده و مجازی] است و بیش از همه برای گروه کوچکی از کاربران و طرفداران این کمپانی جذاب خواهد بود». به گفته یاماس، با ادامه این مسیر و تولید محصولات جدید، هدست اپل در سال‌های آتی تکامل خواهد یافت و در عین حال، شرکت‌هایی همچون متا و سونی با تکیه بر تقاضا و پایگاه مشتری تثبیت‌شده خود، رقیبی جدی برای تلاش‌های اپل به شمار می‌روند. از نگاه مدیر بخش AR و VR موسسه IDC، این رقابت چندجانبه در مجموع محرک نیرومندی برای پیشبرد بازار هدست‌های واقعیت افزوده و مجازی فراهم خواهد کرد.

منبع : IDC

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *