تمامی ویژگی‌ها و بهبودهای iOS 16 ،iPad OS 16 و watch OS 9 که قرار است در رویداد WWDC امسال از راه برسند

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

تمامی ویژگی‌ها و بهبودهای iOS 16 ،iPad OS 16 و watch OS 9 که قرار است در رویداد WWDC امسال از راه برسند

در این مطلب قصد داریم به بررسی تمامی اطلاعات و شایعات درز کرده در مورد نسخه جدید سیستم عامل‌های مختلف اپل که قرار است در کنفرانس WWDC امسال معرفی شوند بپردازیم. پس با ما همراه باشید تا ببینیم اپل امسال چه ویژگی‌های جدیدی را قرار است برای کاربران عرضه کند.

به کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان (WWDC)، این کنفرانس نرم‌افزار محور اپل، کمتر از ۲ ماه باقی مانده است. مطابق با سال‌های گذشته اپل احتمالا بروزرسانی‌های عمده‌ای را برای همه سیستم عامل‌های خود از جمله iPadOS 16، iOS 16، macOS 13، wachOS 9 و tvOS 16 را ارائه خواهد کرد که عملکرد جدید و تجربه‌ای پیشرفته‌تر را برای دستگاه‌های موجود به ارمغان می‌آورد.

در حالی که شایعات در مورد macOS 13 و tvOS 16 صرفا گمانه‌زنی هستند، نشانه‌های فزاینده‌ای از منابع موثق در مورد برخی ویژگی‌های خاصی که می‌توانیم در watchOS 9، iOS 16، و iPad OS 16 انتظار داشته باشیم وجود دارد. بیایید با watchOS 9 شروع کنیم:

watchOS 9

watchOS 8 بروزرسانی‌هایی مثل کارت شناسایی و کلیدها را در برنامه والت، برنامه Home بازطراحی شده، انواع تمرینات جدید، برنامه Mindfulness، بروزرسانی‌های برنامه پایش خواب، صفحه ساعت حالت پرتره، حالت‌های فوکوس و موارد دیگر را به همراه داشت. با توجه به اطلاعات کنونی که تاکنون در مورد watchOS 9 می‌دانیم، به نظر می‌رسد که اپل روی چندین ویژگی سیستمی و همچنین نظارت بر سلامتی، ردیابی فعالیت و بهبود برنامه Workout تمرکز خواهد کرد.

این اطلاعات حاصل گزارش‌های متعدد از تحلیل‌گران معتبری مانند مینگ چی کو، Mark Gurman از بلومبرگ، و روزنامه وال استریت ژورنال است.

ویژگی‌های سیستم

  • بروزرسانی صفحه‌های ساعت موجود
  • حالت کم مصرف برای اجرای برخی از برنامه‌ها و ویژگی‌ها با مصرف باتری کمتر
  • ویژگی تشخیص تصادف (چیزی شبیه به تشخیص افتادن) که قادر به تشخیص تصادف رانندگی با اندازه‌گیری تغییر ناگهانی در نیروی گرانش و تماس با خدمات اظطراری و ارسال داده‌های مکان وقوع تصادف است

پایش سلامت

  • ردیابی سلامت بهبود یافته
  • بهبود تشخیص فیبریلاسیون دهلیزی با محاسبه میزان بار (معیاری برای مدت زمانی که فرد در یک دوره معین در حالت فیبریلاسیون دهلیزی است)

بهبود برنامه فعالیت و تمرین

  • ردیابی فعالیت بهبود یافته
  • انواع تمرینات بیشتر نسبت به نسخه قبلی
  • استانداردهای بیشتر برای تمرینات دویدن

به گفته مینگ چی کو، watchOS 9 ممکن است پشتیبانی از اپل واچ سری ۳ را متوقف کند زیرا قدرت محاسباتی این مدل از اپل واچ نمی‌تواند نیازهای سیستم عامل جدید را برآورده کند. بنابراین wtchOS 9 فقط برای اپل واچ سری ۴ از سال ۲۰۱۸ یا جدیدتر در دسترس خواهد بود.

اپل واچ سری ۳ در سپتامبر ۲۰۱۷ عرضه شد و تقریبا پنج سال از عمر آن می‌گذرد. این قدیمی‌ترین دستگاهی است که از آخرین نسخه watchOS 8 پشتیبانی می‌کند، اما تراشه S3 آن از نظر عملکرد به طور قابل توجهی از تراشه S5 اپل واچ SE و تراشه S7 اپل واچ سری ۷ عقب است. اپل واچ سری ۳ همچنین تنها اپل واچ باقی مانده است که دارای طراحی قدیمی‌تر و ضخیم‌تر اپل واچ با حاشیه‌های بزرگ و گوشه‌های زاویه‌دار در اطراف نمایشگر است.

پس از بروزرسانی iOS 14.6 و watchOS 7.5 در سال گذشته، کاربران اپل واچ سری ۳ باید هنگام بروزرسانی watchOS، دستگاه را از آیفون متصل خود لغو جفت کرده و دوباره جفت کنند، زیرا اپل واچ حافظه داخلی کافی برای تکمیل بروزرسانی مستقل را ندارد.

در حالی که رونمایی از نسخه‌های جدید اصلی سیستم عامل‌های اپل معمولا در WWDC در اوایل ژوئن انجام می‌شود، بروزرسانی‌ها معمولا تا پاییز برای عموم منتشر نمی‌شوند، که این مصادف با زمانی است که مینگ چی کو معتقد است اپل، اپل واچ سری ۳ را متوقف و سری جدید اپل واچ‌ها را معرفی خواهد کرد.

iOS 16

iOS 15 موارد جدیدی چون سیستم نوتیفیکیشن و حالت‌های فوکوس، پشتیبانی از صدای فضایی یا همان اسپشال آدیو و SharePlay را در تماس‌های فیس تایم، ویژگی Live Text، کارت‌های شناسایی در اپلیکیشن Wallet و ویژگی‌های جدید حریم خصوصی و همچنین طراحی‌های مجدد برای آب و هوا، نقشه‌ها، سافاری، و یادداشت‌ها را به همراه داشت. iOS 16 در حال شکل‌گیری است تا یک بار دیگر به نوتیفیکیشن‌ها رسیدگی کند و در عین حال تعداد قابل توجهی اصلاحات را به برنامه Health اضافه کند.

منبع بسیاری از اطلاعات iOS 16 در مورد اپلیکیشن Health و ویژگی‌های سیستم iOS 16 اقای Mark Gurman است، اما در این میان هر از گاهی وال استریت ژورنال هم اطلاعاتی را منتشر کرده است.

ویژگی‌های سیستم

  • نوتیفیکیشن‌های پیشرفت کرده در مقایسه با نسخه قبل
  • ویژگی تشخیص تصادف مانند سیستم عامل watchOS 9
  • پشتیبانی اولیه از هدست واقعیت مجازی/افزوده اپل

ویژگی‌های سلامتی

  • ویژگی‌های گسترده‌تر ردیابی خواب
  • ویژگی جدید مدیریت دارو برای اسکن قرص‌ها و دریافت یادآوری برای مصرف آنها
  • ویژگی‌های جدید سلامت زنان

اپل موزیک

  • برنامه اختیاری جدید اپل موزیک برای موسیقی کلاسیک که شاخه‌ای جدا و تخصصی برای این نوع موسیقی با میلیون‌ها موزیک کلاسیک است
  • رابط کاربری مبتنی بر Primephonic
  • جنبه‌های بصری، شنیداری و لمسی جدید
  • گزینه تغییر مسیر از آهنگ‌های موجود در برنامه اپل موزیک به اپل کلاسیک
  • گسترده‌تر شدن پشتیبانی از Lossless و صدای فضایی

نشانه‌هایی از اپلیکیشن اپل کلاسیک در کد بتای iOS 15.5 مشاهده شده است که می‌توان تقریبا مطمئن بود اپل کلاسیک در iOS 16 وجود خواهد داشت، اما این احتمال هم وجود دارد که اپل این سرویس جدید را حتی زودتر از پیش‌بینی‌ها معرفی کند. به عنوان مثال اپل می‌تواند اپل کلاسیک را طی یک بروزرسانی در iOS 15 در دسترس قرار دهد.

طبق گزارش‌ها iOS 16 دارای پشتیبانی داخلی از هدست واقعیت افزوده/مجازی اپل است که مدت‌هاست شایعه آن در همه جا پر شده است، تا زمینه را برای دستگاه‌های جدید فراهم کند. Mark Gurman گفته که این بدان معناست که اپل از لحاظ نظری می‌تواند جنبه‌های فنی هدست یا نرم‌افزار آن را بدون نمایش کامل این دستگاه، در رویداد WWDC امسال پیش‌نمایش کند.

iOS 15 از دستگاه‌هایی پشتیبانی می‌کرد که آپدیت iOS 13 و iOS 14 را دریافت کرده بودند. آیفون SE نسل اول، آیفون ۶ اس، و آیفون ۶ اس پلاس، قدیمی‌ترین این دستگاه‌ها بودند. حال مشخص نیست که آیا iOS 16 بالاخره پشتیبانی از این دستگاه‌های قدیمی با تراشه A9 اپل را قطع خواهد کرد یا خیر.

iPad OS 16

در حال حاضر اطلاعات کمی در مورد iPad OS 16 موجود است، اما احتمالا بیشتر ویژگی‌های جدید iOS 16 را در کنار چندین پیشرفت ویژه خود دستگاه‌های آیپد را در iPad OS 16 شاهد باشیم. Mark Gumran تنها منبع شایعات اولیه در مورد iPad OS 16 است، او گفته که احتمالا در این سیستم عامل اپل دست به بهبود رابط کاربری در قسمت چند وظیفه‌ای زده است. تغییرات قابل پیش‌بینی برای این سیستم عامل هم به شرح زیر است:

  • رابط کاربری چند وظیفه‌ای جدید برای مولتی‌تسکینگ راحت‌تر و جابه‌جایی بهتر بین اپلیکیشن‌ها
  • نوتیفیکیشن‌های پیشرفته‌تر نسبت به نسخه قبلی که درست مثل iOS 16 خواهند بود
  • اپلیکیشن موزیک اپل کلاسیک به مانند iOS 16

اپل در سال‌های اخیر تجربه چند وظیفه‌ای را در iPad OS بهبود بخشیده است و ویژگی‌هایی مانند Split View، Slide Over، و داک برنامه‌ها را بهبود بخشیده است. به عنوان مثال iPad OS 15 یک منوی چند وظیفه‌ای جدید در بالای برنامه‌ها، و همچنین پنجره مرکزی، یک قفسه چند پنجره‌ای جدید، و تجربه بصری بهتر با ویژگی Split View را اضافه کرد.

تاریخ‌های عرضه

انتظار می‌رود اپل در WWDC که قرار است در روز دوشنبه ۱۶ خرداد ماه آغاز به کار کند، iPad OS 16، iOS 16، watchOS 9، tvOS 16، و macOS 13 را معرفی کند. پس از معرفی در این کنفرانس، سیستم عامل‌های جدید احتمالا در همان روز برای اهداف آزمایشی به توسعه‌دهندگان فرستاده می‌شوند و در اواخر تابستان هم، اپل آن را در اختیار آزمایش کنندگان عمومی بتا قرار خواهد داد. پس از پایان تست بتا، سیستم عامل‌های جدید، اگر روال هر ساله اپل طی شود، در کنار محصولات سخت‌افزاری جدید مانند آیفون 14، در پاییز امسال برای عموم عرضه خواهند شد. در حالی که iPad OS 16، iOS 16، و watchOS 9 احتمالا به طور همزمان منتشر می‌شوند، نسخه جدید macOS اغلب در تاریخ دیگری بعد از آنها عرضه می‌شود.

شما چه انتظاراتی از رویداد امسال WWDC اپل دارید؟ فکر می کنید چه ویژگی‌های ضروری هستند که به سیستم عامل‌های مختلف اپل اضافه شوند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *